Algemene voorwaarden
1. Definities
In deze algemene voorwaarden gelden de volgende definities:
a. Consument: een Opdrachtgever die een natuurlijk persoon is en niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
b. Contract: de schriftelijke of elektronische vastlegging door DIB van de inhoud van de Overeenkomst.
c. Derde(n): iedere (rechts)persoon, niet zijnde DIB of Opdrachtgever.
d. DIB: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, waaronder (maar niet uitsluitend) DIB Geveltechniek B.V. (KvK-nummer: 72613912) en DIB Kozijnen B.V. (KvK-nummer: 92891500).
e. Herroepingsrecht: de wettelijke mogelijkheid voor een Consument om een Overeenkomst op afstand of een Overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, zoals bepaald in artikel 6:230o van het Burgerlijk Wetboek.
f. Opdrachtgever: iedere partij die met DIB een overeenkomst sluit, wenst te sluiten of daarin interesse toont, met betrekking tot koop, aanneming van werk, opdracht of anderszins.
g. Overeenkomst: de overeenkomst, zijnde het geheel van afspraken tussen DIB en Opdrachtgever tot het verrichten van werkzaamheden, leveringen en/of diensten of anderszins.
2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle huidige en toekomstige rechtsbetrekkingen tussen DIB en Opdrachtgever.
2. Voor zover in het Contract wordt afgeweken van het bepaalde in deze algemene voorwaarden geldt de inhoud van het Contract.
3. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3. Offertes, totstandkoming Overeenkomst en wijzigingen
1. Alle door DIB uitgebrachte aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, ook indien zij een termijn voor aanvaarding of geldigheidsduur vermelden, en kunnen te allen tijde door DIB worden herroepen.
2. Een overeenkomst tussen DIB en Opdrachtgever komt pas tot stand wanneer Opdrachtgever de offerte getekend heeft geretourneerd, DIB een e-mail van Opdrachtgever heeft ontvangen waarin Opdrachtgever uitdrukkelijk heeft aangegeven zonder nader voorbehoud of voorwaarde akkoord te zijn met het aanbod van DIB dan wel wanneer DIB (of een Derde namens DIB) met de uitvoering van de Overeenkomst is begonnen.
3. Wijzigingen in de Overeenkomst (inclusief de algemene voorwaarden) tussen partijen kunnen door Opdrachtgever slechts bewezen worden door een schriftelijke bevestiging daarvan van DIB.
4. Wijzigingen in de Overeenkomst kunnen tot gevolg hebben dat overeengekomen termijnen door DIB worden overschreden. In dat geval heeft Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, opzegging, ontbinding en/of opschorting.
5. Alle door DIB uitgebrachte aanbiedingen en offertes zijn steeds gebaseerd op de informatie die door de Opdrachtgever aan DIB ter beschikking is gesteld. Alle door DIB uitgebrachte aanbiedingen en offertes zijn beperkt tot datgene wat DIB in haar aanbieding of offerte heeft vermeld. Indien bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) Opdrachtgever documenten aan DIB verschaft (zoals een bestek) op basis waarvan DIB een aanbieding of offerte verstuurt, betekent dit niet dat al hetgeen in die documenten (bestek) is opgenomen ook verwerkt is in het aanbod of de offerte van DIB. Opdrachtgever dient zelf te controleren of datgene wat DIB aanbiedt/offreert, overeenkomt met Opdrachtgevers wensen (bijvoorbeeld het bestek). Indien in voorgenoemde documenten (bestek) onderdelen staan die niet expliciet staan vermeld in de offerte/aanbieding van DIB, dient Opdrachtgever uit eigen initiatief DIB te verzoeken daarvoor een aparte offerte af te geven en gelden de betreffende onderdelen als meerwerk.
6. Alle door DIB uitgebrachte aanbiedingen en offertes hebben als uitgangspunt dat de werkzaamheden in één, aangesloten periode kunnen worden uitgevoerd, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Indien de werkzaamheden niet in één, aaneengesloten periode kunnen worden uitgevoerd, is DIB gerechtigd daarvoor extra kosten in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
7. Indien in deze voorwaarden of in het Contract is aangegeven dat een bepaalde regel geldt tenzij anders is overeengekomen (of woorden van gelijke strekking), geldt dat Opdrachtgever de bewijslast hiervan draagt (het feit dat anders is overeengekomen). Opdrachtgever kan dit uitsluitend bewijzen middels schriftelijk bewijs. Dit artikellid is niet van toepassing op Consumenten (in welk geval terug wordt gevallen op de overige bepalingen in deze voorwaarden, de Overeenkomst, de wet, etc.).
4. Uitvoering van de Overeenkomst
1. Vermelde en/of overeengekomen termijnen gelden bij benadering en nooit als fatale termijn.
2. Opdrachtgever is niet gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden wegens een overschrijding van de opgegeven termijn voordat hij DIB, na het uitblijven van de overeengekomen prestatie binnen de overeengekomen tijd, schriftelijk (daaronder niet begrepen: e-mail) een redelijke termijn heeft gesteld om alsnog de prestatie te verrichten, en de prestatie door DIB ook binnen deze termijn uitblijft.
3. Opdrachtgever dient op eigen initiatief alle juiste gegevens en documenten, die nodig zijn voor de goede uitvoering van de Overeenkomst, aan DIB tijdig beschikbaar te stellen. Opdrachtgever staat er voor in dat de door of namens hem aan DIB verstrekte gegevens juist en volledig zijn.
4. Indien DIB gegevens nodig heeft van Opdrachtgever voor de uitvoering van de Overeenkomst, vangt de uitvoeringstermijn niet eerder aan dan nadat Opdrachtgever deze juist en volledig aan DIB ter beschikking heeft gesteld.
5. DIB heeft het recht om Derden in te schakelen voor de uitvoering van de Overeenkomst.
6. Wanneer Opdrachtgever aan DIB materialen of andere zaken levert voor de ver- of bewerking door DIB of DIB in het kader van de Overeenkomst bepaalde zaken of delen daarvan dient te slopen en/of te verwijderen, vervalt het eventuele uitschot door de ver- of bewerking respectievelijk deze zaken aan DIB, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op (schade)vergoeding. Kosten voor de afvoer en/of storting van stoffen en andere zaken die vrijkomen als gevolg van de hiervoor genoemde werkzaamheden komen voor rekening van Opdrachtgever.
7. Het staat DIB vrij binnen de kaders van de verplichtingen in de Overeenkomst de werkzaamheden naar eigen inzicht uit te voeren. DIB heeft daardoor ook (maar niet uitsluitend) het recht te bepalen op welke momenten zij haar personeel of de door haar ingeschakelde Derden inzet voor de uitvoering van de werkzaamheden en tijdens door weersomstandigheden veroorzaakte improductieve dagen naar eigen inzicht in te vullen.
8. Indien zaken door DIB worden geleverd, worden de zaken af fabriek geleverd (Ex Works (EXW) zoals omschreven in Incoterms (meest recente versie). Het risico van de zaak gaat over op het moment dat DIB deze ter beschikking stelt aan Opdrachtgever.
9. Ongeacht het bepaalde in het vorige lid van dit artikel kunnen DIB en Opdrachtgever overeenkomen dat DIB voor het transport zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen rust ook in dat geval volledig bij Opdrachtgever.
10. Indien is overeengekomen dat DIB zorg draagt voor transport en Opdrachtgever de zaken tijdens transport door DIB wenst te laten verzekeren, of anderszins eisen voor transport heeft, dient zij zulks schriftelijk met DIB overeen te komen. De verzekering geschiedt voor rekening en risico van Opdrachtgever.
11. Indien Opdrachtgever de zaken zelf wenst te verzekeren zal DIB Opdrachtgever op eerste verzoek alle gegevens verstrekken die nodig zijn voor het afsluiten van een transportverzekering.
12. Indien is overeengekomen dat DIB zorg draagt voor transport zal Opdrachtgever aan DIB alle voor het transport noodzakelijke gegevens aanleveren. Het risico behorende bij de volledigheid en/of juistheid van de gegevens rust op de Opdrachtgever.
13. Indien zaken door overmacht of door verzuim van Opdrachtgever in de nakoming van haar afnameplicht niet in ontvangst worden genomen, althans niet naar de plaats van bestemming kunnen worden vervoerd, is DIB gerechtigd deze zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever op te slaan en betaling te verlangen zonder dat Opdrachtgever een recht op opschorting van betaling toekomt.
14. Indien Opdrachtgever haar afnameplicht verzuimt na te komen is DIB gerechtigd de zaken na ommekomst van een termijn van 2 weken nadat de zaken afgenomen hadden moeten worden namens Opdrachtgever te verkopen tegen een door DIB te bepalen redelijke prijs. DIB is in dat geval gerechtigd de aan haar betaalde koopsom te verrekenen met al haar vorderingen op Opdrachtgever, inclusief haar vorderingen tot schadevergoeding.
15. Het verlies van of schade aan de zaken nadat het risico is overgegaan op Opdrachtgever, ontslaat Opdrachtgever niet van de verplichting de prijs te betalen, tenzij het verlies of de schade volledig te wijten is aan een opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van DIB of haar leidinggevende ondergeschikte(n).
16. Opdrachtgever zal te allen tijde eventuele instructies van DIB met betrekking tot opslag van de door DIB geleverde zaken opvolgen.
5. Verplichtingen van Opdrachtgever
1. Opdrachtgever zorgt voor eigen rekening en risico ervoor dat DIB tijdig en onbelemmerd haar werkzaamheden kan uitvoeren. Dit houdt onder meer (maar niet uitsluitend) in dat DIB of de door haar ingeschakelde Derde(n), zodra zij op het werkterrein of in het gebouw zijn aangekomen, hun werkzaamheden onder goede omstandigheden en niet belemmerd door obstakels kunnen aanvangen en ononderbroken kunnen voortzetten. De werkzaamheden (inclusief het laden en lossen van materiaal e.d.) dienen op de tijden en dagen te kunnen worden uitgevoerd die voor DIB die noodzakelijk zijn om de werkzaamheden tijdig en goed te kunnen afronden en in ieder geval op werkdagen tussen 07:00 uur en 17:00 uur. Indien Opdrachtgever de werkzaamheden wenst te staken in verband met weersomstandigheden, dient Opdrachtgever dit van tevoren te overleggen met DIB (onverlet voorgaande verplichtingen van Opdrachtgever). Indien Opdrachtgever enige verplichting tegenover DIB niet nakomt en DIB daardoor te maken krijgt met stagnatie of wachturen (van haar of door haar ingeschakelde Derden), komt de schade die DIB daardoor lijdt te allen tijde voor rekening van Opdrachtgever (waarbij de schade minimaal de uren maal het gebruikelijke uurtarief van DIB en door haar inschakelde Derden bedraagt).
2. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen zorgt Opdrachtgever voor eigen rekening en risico ervoor dat DIB en de door DIB ingeschakelde Derden tijdig kunnen beschikken over:
a. alle noodzakelijke gegevens met betrekking tot het werk, het werkterrein, de werkomstandigheden en verder alle gegevens die DIB nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden;
b. de benodigde goedkeuringen, zoals (maar niet uitsluitend) publiek- en privaatrechtelijke toestemmingen (zoals – maar niet uitsluitend – vergunningen);
c. het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd (inclusief alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen conform de eisen uit nationale en internationale wet- en regelgeving over arbeidsomstandigheden, zoals bijvoorbeeld vangnetten, randbeveiligingen, bevestigingspunten voor vanglijnen, afzettingen van onderliggende terreinen of werkvloeren). Opdrachtgever dient er voor eigen rekening en risico zorg voor te dragen dat het terrein en de aanvoerwegen voldoende verhard zijn en (indien van toepassing) bestand tegen grote en zware voertuigen en machines. Opdrachtgever dient zo nodig voor eigen rekening en risico zorg voor te dragen voor het tijdig vooraf aanbrengen van rijplaten;
d. voldoende gelegenheid voor aanvoer, beveiligde opslag en afvoer van materialen en hulpmiddelen (zoals gereedschappen);
e. aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water;
f. alle benodigde materialen en gereedschappen die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden;
g. schaft- en sanitaire gelegenheden, zoals (maar niet uitsluitend) af te sluiten en weersbestendige schaftplaats en toilet;
h. de plannen die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden of door Derden worden verlangd, zoals (maar niet uitsluitend) veiligheidsplannen en gezondheidsplannen;
i. op de juiste wijze aangebracht/geplaatst steigerwerk of andere constructies of machines, zodanig dat DIB zonder enige vertraging of belemmering de werkzaamheden kan uitvoeren. Indien steigerwerk of andere obstructies aanwezig zijn voor de plaats van montage (bijvoorbeeld voor de plaats waar materialen moeten worden geplaatst/verwerkt), dient Opdrachtgever zelf tijdig voor eigen rekening dit steigerwerk (weer) te verwijderen, zodat DIB er goed bij kan;
j. volledige en juiste maatvoering (zowel hoofdmaatvoering als detailmaatvoering), waarbij de juiste en voldoende maattoleranties moeten worden opgenomen in de detailleringen.
3. Het gebruik van en de aansluitingen voor de benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van Opdrachtgever.
4. Het is Opdrachtgever niet toegestaan en niet mogelijk de Overeenkomst en/of rechten en plichten/of verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een Derde of te bezwaren (bijvoorbeeld – maar niet uitsluitend – met een pandrecht) zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van DIB. Deze bepaling heeft goederenrechtelijke werking in de zin van art. 3:83 lid 2 BW.
5. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van DIB is het Opdrachtgever niet toegestaan om vóór de dag waarop het werk als opgeleverd geldt zijn rechten en plichten uit de Overeenkomst over te dragen aan een Derde of in zekerheid af te geven.
6. Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed, die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
7. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat uit te voeren werkzaamheden of leveringen welke niet tot de prestaties van DIB behoren, zodanig en tijdig worden verricht, dat de levering van zaken en/ of uitvoering van de werkzaamheden door DIB geen vertraging ondervinden.
8. Opdrachtgever is zelf en voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor:
a. het aanvragen van subsidies en andere tegemoetkomingen;
b. het zorgdragen voor de nakoming en naleving van alle daarbij horende voorwaarden;
c. het zorgdragen voor de juiste documentatie en gegevens. Indien de documentatie en gegevens die door DIB zijn verschaft niet voldoen aan de (subsidie)voorwaarden, dient Opdrachtgever zelf (proactief) DIB te verzoeken dit alsnog op orde te maken. DIB is niet gehouden (tijdig) aan dergelijke verzoeken te voldoen. DIB is gerechtigd een vergoeding aan Opdrachtgever in rekening te brengen mocht DIB meewerken aan dergelijke verzoeken.
9. Opdrachtgever dient zelf en voor eigen rekening en risico voldoende kennis te vergaren over subsidies en andere tegemoetkomingen en de daarvoor geldende voorwaarden. Daartoe dient Opdrachtgever zelf en voor eigen rekening en risico zo nodig deskundige(n) in te schakelen. DIB kan nooit verantwoordelijk gehouden worden voor (het mislopen van) dergelijke aanspraken, ook niet indien DIB hierover gevraagd of ongevraagd adviezen of inlichtingen geeft. Opdrachtgever dient dit altijd goed te controleren en kan hier geen rechten aan ontlenen.
6. Werkterrein, omgeving, verkeer, bouwstoffen, afvalstoffen en andere materialen
1. Opdrachtgever is gehouden om ruim voor aanvang van de werkzaamheden door DIB het terrein en/of gebouw(en) waarop c.q. waarin DIB de werkzaamheden dient uit te voeren in goede staat te brengen, zodanig dat DIB alle werkzaamheden adequaat en zonder enige vertraging kan uitvoeren.
2. Opdrachtgever zorgt ervoor dat aanvoerwegen dusdanig worden aangelegd en onderhouden dat materialen en/of bouwstoffen te allen tijde in volle ladingen binnen werkafstand van het werk kunnen worden gebracht. Opdrachtgever dient het werkterrein en de toegangswegen daartoe zodanig in te richten dat het aanvoeren van materialen en/of bouwstoffen binnen het werkterrein mogelijk is tot een afstand van maximaal 30 meter loopafstand tot aan de plek waar de materialen en/of bouwstoffen worden verwerkt, waarbij de aanvoer tot aan de plek van verwerking steeds mogelijk moet zijn met behulp van gangbare hulpmiddelen/machines. Door DIB te verwerken materialen en/of bouwstoffen dienen te worden gelost door of namens Opdrachtgever binnen 30 meter loopafstand tot aan de plek waar de materialen en/of bouwstoffen worden verwerkt.
3. Opdrachtgever zorgt ervoor dat bouwkranen, hoogwerkers e.d. machines binnen 50 meter loopafstand van het betreffende onderdeel van het werkterrein gestald kunnen worden.
4. Opdrachtgever zorgt voor voldoende parkeergelegenheid binnen 50 meter loopafstand van het betreffende onderdeel van het werkterrein.
5. DIB kan Opdrachtgever gelegenheid geven de materialen, grondstoffen en andere zaken te keuren. Opdrachtgever dient de betreffende zaken in dat geval terstond te keuren. Indien Opdrachtgever de betreffende zaken afkeurt, dient hij dit terstond kenbaar te maken aan DIB. Indien Opdrachtgever de betreffende zaken niet terstond keurt of indien Opdrachtgever niet terstond na de keuring gemotiveerd, onderbouwd, duidelijk en gespecificeerd kenbaar maakt de zaken af te keuren, verliest hij het recht zich op eventuele rechtsgevolgen die ontstaan door een gebrek of afwijking van hetgeen is overeengekomen te beroepen.
6. Voor de door DIB voor de uitvoering van het werk benodigde en aangeleverde materialen, grondstoffen, gereedschappen en andere zaken draagt Opdrachtgever het risico, vanaf het moment waarop deze zaken op het werkterrein (anders dan de fabriek van DIB) zijn aangevoerd.
7. Opdrachtgever is verplicht voor eigen rekening zorg te dragen voor de nodige afzettingen van het werkterrein en relevante wegen en dient verder alle verkeersmaatregelen uit te voeren die nodig zijn voor een goede uitvoering van de werkzaamheden door DIB c.q. die van overheidswege of door Derden van Opdrachtgever worden verlangd.
8. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, dient Opdrachtgever voor eigen rekening en risico faciliteiten aan DIB aan te bieden, waardoor DIB de afvalstoffen, (knip)resten, puin en soortgelijke stoffen kan achterlaten op of in de directe nabijheid van het werkterrein, zonder dat Opdrachtgever daarvoor kosten bij DIB in rekening kan brengen.
9. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die Opdrachtgever ter beschikking heeft gesteld, dan wel door hem zijn voorgeschreven, ongeschikt of gebrekkig zijn, kan DIB niet aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen en is Opdrachtgever aansprakelijk voor de schade die DIB hierdoor lijdt.
10. Het tijdig en op de juiste wijze informeren en op de hoogte houden van (communicatie met) de omwonenden van het werk(terrein/-gebouw) over de werkzaamheden, de verkeersmaatregelen, eventuele hinder en overlast, etc., is de verantwoordelijkheid van en komt voor rekening van Opdrachtgever.
7. Uitvoeringsduur en uitstel van oplevering
1. De termijn van uitvoering en/of oplevering van een werk wordt verlengd met de periode waarin welke Opdrachtgever niet voldoet aan enige verbintenis tegenover DIB.
2. De termijn waarbinnen het werk zal worden afgerond of de zaken worden geleverd, wordt automatisch verlengd met de periode dat er sprake is van overmacht, onwerkbare dagen, door voor rekening van Opdrachtgever komende omstandigheden, als gevolg van meerwerk, en/of in geval van omstandigheden waaronder niet van DIB kan worden gevergd dat het werk of de zaken binnen de overeengekomen termijn wordt (op)geleverd.
3. Onder onwerkbare dagen als bedoeld in het vorige lid worden onder meer begrepen (maar niet uitsluitend) dagen waarop de weersomstandigheden ervoor zorgen dat de werkzaamheden door DIB niet adequaat en naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Dit staat ter beoordeling van DIB.
8. Werkbonnen
1. De specificaties van de uitgevoerde werkzaamheden (zoals, maar niet uitsluitend, manuren) en/of geleverde zaken kunnen door DIB worden vastgelegd op daartoe geschikte documenten (zoals, maar niet uitsluitend, werkbonnen).
2. Indien DIB een document als genoemd in het vorige lid (bijvoorbeeld een werkbon) aan Opdrachtgever verschaft en Opdrachtgever niet binnen 24 uur schriftelijk of per e-mail aan DIB (gespecificeerd en concreet uitgewerkt) kenbaar maakt het niet eens te zijn met de inhoud daarvan, wordt geacht de inhoud van het betreffende bon de juiste weergave te zijn van de feiten.
9. Garantie
1. Indien garantie niet uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, geldt dat DIB geen garantie geeft op de geleverde zaken, diensten en verrichte werkzaamheden.
2. In alle gevallen waarin DIB een of meer garanties verleent, gelden de volgende bepalingen.
3. DIB kan niet gehouden worden aan uitingen van derden over garantie, zoals (maar niet uitsluitend) uitingen van fabrikanten over garantie op grondstoffen.
4. Opdrachtgever kan alleen aanspraak maken op garantie indien zij alle instructies van DIB en haar leveranciers/fabrikant, deze algemene voorwaarden, de overeenkomst en verder alle verbintenissen tegenover DIB is nagekomen en nakomt.
5. Iedere garantie houdt uitsluitend in dat DIB gedurende een bepaalde periode garandeert dat het verkochte of opgeleverde geen gebreken vertoont die het gevolg zijn van een gebrek ontwerp-, materiaal- of fabricagefouten. Afwijkingen van de specificaties die er niet toe leiden dat het verkochte of opgeleverde niet (langer) geschikt is voor het doel waarvoor Opdrachtgever het gekochte gebruikt, leveren geen tekortkoming van DIB onder deze garantiebepaling op.
6. Alleen Opdrachtgever kan (persoonlijk) een beroep doen op garantie. De garantie is niet overdraagbaar en door deze bepaling wordt ook voorkomen dat de garantie (goederenrechtelijk) kan worden overgedragen.
7. De eventuele garantie op geleverd glas geldt niet wanneer:
a. de schade bouwtechnische oorzaken heeft, zoals verzakkingen van het gebouw waardoor zich spanning op het glas voordoet;
b. vervorming en/of verandering van de omringende constructie door welke oorzaak dan ook de schade doet ontstaan (het uitnemen en herplaatsen van de glaseenheid daaronder begrepen);
c. de schade mechanische oorzaken heeft, zoals geweld van buitenaf, vergruizen, afslijpen of bijwerken van de eenheid daaronder begrepen;
d. het aanbrengen van veranderingen in de structuur van de isolatieglaseenheid de schade doet ontstaan (beplakken met folie of aanbrengen van schilderwerk op het glas daaronder begrepen);
e. onvoldoende onderhoud wordt verricht aan de omringende constructie en/of aan de sponningsafdichting; ten behoeve van het onderhoud is de OAD 2011 (Onderhoud Adviezen Dubbelglas-systemen) van toepassing, alsmede de NPR 3577 (indien er een actuele versie van voorgaande beschikbaar is, geldt de actuelere versie);
f. inwerking op randafdichting t.g.v. stilstaand vocht of vochtophoping in de sponning;
g. het glas blootgesteld wordt aan chemische invloeden, die de randafdichtingen van de eenheid
kunnen aantasten;
h. de schade thermische oorzaken heeft, d.w.z. breuk als gevolg van spanning, die ontstaan is door plaatselijke, gedeeltelijke verwarming van de eenheid, waardoor grote temperatuurverschillen ontstaan;
i. aantasting veroorzaakt wordt door direct of indirect contact met niet verdraagzame (beglazings-)materialen.
8. De garantie geldt tevens niet wanneer:
a. Opdrachtgever niet heeft gehandeld conform artikel 10 van deze voorwaarden;
b. de veiligheidsvoorschriften, gebruiksaanwijzingen, onderhoudsvoorschriften, verwerkingsvoorschriften, installatie-instructies of andere instructies die, door of namens DIB, de leverancier van DIB en/of door de fabrikant zijn gepubliceerd, niet in acht zijn genomen;
c. er sprake is van normale slijtage;
d. er sprake is van transport- of verwerkingsschade;
e. er sprake is van ongelukken en misbruik van de zaak;
f. de zaak onjuist en/of onzorgvuldig of niet in overeenstemming met de bestemming van de zaak gebruikt is, waaronder onder meer (maar niet uitsluitend) begrepen misbruik, verwaarlozing, verkeerde toepassing, abnormaal gebruik, oneigenlijk gebruik en wijziging van de zaken
g. er sprake is van schade of gebreken veroorzaakt door klimatologische invloeden;
h. de zaak, ondanks reeds geconstateerde schade en/of gebreken, gebruikt blijft worden.
9. Een door DIB gehonoreerde claim onder deze garantievoorwaarden houdt nadrukkelijk geen erkenning van aansprakelijkheid van DIB in voor eventueel door de Opdrachtgever of door derden geleden schade.
10. In geval van vervanging of herstel wordt uitdrukkelijk geen nieuwe garantie(periode) voor hetgeen vervangen of hersteld is, verstrekt.
11. Indien de leverancier van DIB of de fabrikant van de zaak of het materiaal garantie geeft op de zaak of het materiaal en de garantievoorwaarden van de leverancier van DIB of fabrikant strengere voorwaarden bevatten (in vergelijking met de voorwaarden die DIB stelt), prevaleren de strengere voorwaarden van de leverancier van DIB of fabrikant. Indien de leverancier van DIB of de fabrikant van de zaak of het materiaal garantie geeft op de zaak of het materiaal en de garantievoorwaarden van de leverancier van DIB of fabrikant aanvullende voorwaarden bevatten (in vergelijk met de voorwaarden die DIB stelt), gelden ook de aanvullende voorwaarden van de leverancier van DIB of fabrikant.
12. Opdrachtgever dient er voor eigen rekening en risico zorg voor te dragen dat de eindgebruiker van de door DIB geleverde zaken en opgeleverde werken, beschikt over alle relevante veiligheidsvoorschriften, gebruiksaanwijzingen, instructies, verwerkingsvoorschriften, installatie-instructies of andere instructies die, door of namens DIB, de leverancier van DIB en/of door de fabrikant zijn gepubliceerd. De Opdrachtgever vrijwaart DIB voor aanspraken van derden (waaronder de eindgebruiker) die veroorzaakt zijn door of verband houden met het feit dat de eindgebruiker niet beschikte over voornoemde instructies.
13. Artikel 10 van deze voorwaarden is ook van toepassing in geval van garantie.
10. Controle en oplevering
1. Opdrachtgever dient zaken direct voor of tijdens de aflevering te (laten) inspecteren. Indien Opdrachtgever van oordeel is dat er sprake is van schade die is ontstaan tijdens transport, dient Opdrachtgever hier direct bij aflevering foto’s van te maken en te bewaren en een gespecificeerd voorbehoud te maken op de transportbon. Verder dienen zichtbare- of anderszins door controle redelijkerwijs kenbare gebreken of afwijkingen van hetgeen is overeengekomen bij voorkeur direct bij de controle, maar uiterlijk binnen 24 uur na de aflevering van de zaken schriftelijk, gemotiveerd en onderbouwd aan DIB te worden medegedeeld (onder bijvoeging van de hiervoor genoemde foto’s).
2. Opdrachtgever dient diensten direct na afloop van de uitvoering van (het betreffende onderdeel van) de diensten te (laten) inspecteren. Zichtbare- of anderszins door controle redelijkerwijs kenbare gebreken of afwijkingen van hetgeen is overeengekomen dienen bij voorkeur direct bij de controle, maar uiterlijk binnen 24 uur na de uitvoering van de diensten schriftelijk, gemotiveerd en onderbouwd aan DIB te worden medegedeeld.
3. In het geval van aanneming van werk, dient Opdrachtgever zowel regelmatig tijdens de uitvoering van de werkzaamheden/aanvoer van materialen als bij oplevering inspecties uit te (laten) voeren. Voorafgaand aan de oplevering geldt dat zichtbare- of anderszins door controle redelijkerwijs kenbare gebreken of afwijkingen van hetgeen is overeengekomen steeds bij voorkeur direct bij de controle, maar uiterlijk binnen 24 uur daarna schriftelijk, gemotiveerd en onderbouwd aan DIB moeten worden medegedeeld (onder bijvoeging van foto’s). Voor het moment van oplevering, geldt de regeling van artikel 7:758 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek. Daarbij geldt dat alle gebreken die Opdrachtgever op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs kan ontdekken, gemotiveerd, onderbouwd, duidelijk, gespecificeerd mondeling én schriftelijk aan DIB dienen te worden medegedeeld (onder bijvoeging van foto’s).
4. Overige gebreken of afwijkingen van hetgeen is overeengekomen dient Opdrachtgever binnen twee (2) werkdagen na de ontdekking ervan gemotiveerd, onderbouwd, duidelijk, gespecificeerd en schriftelijk aan DIB mee te delen.
5. Geringe afwijkingen van opgegeven maten, gewichten, samenstellingen, afwerking, kleuren, hardheid, dikte dan wel andere afwijkingen, waardoor geen wezenlijke wijziging wordt gebracht in de samenstelling, uitvoering of toepasbaarheid van de zaken of het werk, leiden er niet toe dat het af- of opgeleverde niet aan de Overeenkomst beantwoordt en geven Opdrachtgever (onder meer – maar niet uitsluitend) niet het recht op opzegging, (gehele of gedeeltelijke) ontbinding van de Overeenkomst, opschorting, afkeuring of het weigeren van ontvangst of betaling van de zaken c.q. het werk. Bij de beoordeling van de uitvoering van de Overeenkomst blijft de esthetische waarde buiten beschouwing.
6. Indien een zaak (product) gebrekkig is en tijdig en conform de voorwaarden in dit artikel is gereclameerd (cumulatieve voorwaarden), dient Opdrachtgever het (onderdeel van het betreffende) product aan DIB op het vestigingsadres van DIB aan te bieden. DIB zal vervolgens zorgen voor herstel daarvan dan wel een vervangend (onderdeel van het betreffende) product aanbieden op het vestigingsadres van DIB. DIB is niet gehouden tot installatie, vervanging of andere werkzaamheden dan wel tot transport daarvan van en naar Opdrachtgever. Indien DIB dergelijke werkzaamheden of transport wel uitvoert, kunnen deze bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
7. Indien een verrichte dienst gebrekkig is en tijdig en conform de voorwaarden in dit artikel is gereclameerd (cumulatieve voorwaarden), zal DIB (het betreffende onderdeel van) de werkzaamheden alsnog conform de Overeenkomst uitvoeren.
8. DIB is gerechtigd in plaats van de voorgaande verplichtingen (als genoemd in de vorige twee leden) of andere herstelverplichtingen, vervangende vergoeding (voor het betreffende onderdeel) aan Opdrachtgever te voldoen tot een maximum van het aankoopbedrag van (het betreffende onderdeel van) de gebrekkige zaak c.q. tot een maximum van de prijs voor (het betreffende onderdeel van) de werkzaamheden c.q. tot een maximum van (het betreffende onderdeel van) de aanneemsom, waarbij DIB bij deze vergoeding rekening mag houden met het feit dat er mogelijk sprake is van (inmiddels) enige ouderdom.
9. Tot meer dan het voorgaande is DIB niet gehouden, ook niet in het geval van garantie.
10. Indien een klacht ongegrond is, komen de kosten die daardoor zijn ontstaan bij DIB integraal voor rekening van Opdrachtgever.
11. Klachten geven Opdrachtgever niet het recht om zijn verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten of te verminderen.
12. Opdrachtgever kan geen beroep meer doen op een tekortkoming in de prestatie c.q. kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is af-/opgeleverd niet aan de Overeenkomst beantwoordt, indien de termijnen en voorwaarden als genoemd in dit artikel niet zijn nageleefd. In dat geval heeft Opdrachtgever onder meer (maar niet uitsluitend) geen recht meer op nakoming, vernietiging, opschorting, ontbinding en schadevergoeding op grond van het gebrek of de tekortkoming.
13. Indien Opdrachtgever een document heeft ondertekend of anderszins akkoord heeft gegeven voor de afronding van de werkzaamheden, de oplevering van het werk of de levering van de zaken, geldt dat de werkzaamheden naar behoren zijn afgerond, er geen zichtbare of anderszins door controle redelijkerwijs kenbare gebreken of afwijkingen van hetgeen is overeengekomen aanwezig zijn en dat hetgeen is af- of opgeleverd c.q. is uitgevoerd aan de Overeenkomst beantwoordt.
14. Indien Opdrachtgever de zaak of het werk geheel of deels in gebruik neemt (waaronder wordt begrepen (maar niet uitsluitend) het (laten) verrichten van (nadere) werkzaamheden aan of op het werk) geldt dat Opdrachtgever de zaak c.q. het werk heeft aanvaard (wordt het werk als opgeleverd beschouwd) en geldt dat de werkzaamheden naar behoren zijn afgerond, er geen zichtbare of anderszins door controle redelijkerwijs kenbare gebreken of afwijkingen van hetgeen is overeengekomen aanwezig zijn en dat hetgeen is af- of opgeleverd c.q. is uitgevoerd aan de Overeenkomst beantwoordt.
15. DIB is niet verplicht – ook niet in geval van aanneming van een bouwwerk – bij de kennisgeving dat het werk klaar is om te worden opgeleverd, een dossier aan Opdrachtgever te overleggen met betrekking tot het tot stand gebrachte bouwwerk.
16. Mocht Opdrachtgever bij constatering van gebreken/tekortkomingen, zonder schriftelijk akkoord van DIB, over gaan tot c.q. verder gaan met de verkoop, uitlevering, behandeling, installatie of verwerking van de geleverde zaken, dan accepteert Opdrachtgever de geleverde zaken en diensten en vervalt de mogelijkheid zich te beroepen op het geconstateerde gebrek/tekortkoming.
11. Prijzen
1. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld zijn prijzen in offertes en Overeenkomsten of op enige andere opgave van DIB in euro’s, exclusief BTW, exclusief vervoer en transport, exclusief eventuele invoerrechten, andere belastingen (zoals, maar niet uitsluitend, precariobelasting), heffingen, leges en rechten, exclusief parkeerkosten, opslagkosten en exclusief de aan- en afvoer van (vrijgekomen) (afval)stoffen en materialen. De voorgenoemde kosten e.d. komen voor rekening van Opdrachtgever en kunnen afzonderlijk door DIB bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
2. Alle prijzen zien enkel op het leveren van de aangegeven producten of het verrichten van bepaalde werkzaamheden. Indien in een uiting (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, bestektekst) een onderdeel werkzaamheden omvat (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, aanbrengen van materialen) en daarin tevens materialen kunnen worden gelezen, geldt voor alle gevallen dat de prijs enkel gebaseerd is op de werkzaamheden en exclusief de leverantie van materialen is, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Wanneer montage is overeengekomen, zijn de prijzen exclusief het leveren en aanbrengen van bevestigingsmiddelen, zoals ankerrails, schroefhulzen en invoegers, alsmede van stelregels en overige voorzieningen, die noodzakelijk zijn voor de montage van zaken, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Het demonteren van een oude gevel, oude kozijnen, stelkozijnen, etc. is (ook bij montage) niet bij de prijs inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
3. Indien DIB en Opdrachtgever zijn overeengekomen dat montage onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst, zijn daar niet bij inbegrepen het verrichten van aanvullende (bouwkundige) werkzaamheden (die nodig zijn om ongestoord de montage te kunnen uitvoeren), tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Deze aanvullende (bouwkundige) werkzaamheden zijn voor rekening en risico van Opdrachtgever.
4. Het saneren van asbesthoudende materialen is niet bij de prijs inbegrepen. Wanneer op enig moment geconstateerd wordt dat asbestmaterialen dienen te worden afgevoerd/gesaneerd of anderszins aanvullende werkzaamheden of maatregelen nodig zijn in verband met asbest (bijvoorbeeld extra beschermings- of veiligheidsmaatregelen), is dit niet bij de prijs inbegrepen. Eventuele extra kosten die ontstaan bij DIB als gevolg van het voorgaande, kan DIB apart in rekening brengen.
5. Indien DIB afwijkingen constateert ten aanzien van de door Opdrachtgever voor of tijdens het sluiten van de Overeenkomst opgegeven informatie (zoals – maar niet uitsluitend – maatvoering), is DIB gerechtigd de prijs te verhogen en daarnaast alle kosten die DIB daardoor maakt bij Opdrachtgever in rekening te brengen. Het voorgaande levert geen ontbindingsbevoegdheid voor Opdrachtgever op.
6. Een stijging van kostprijsbepalende factoren (zoals – maar niet uitsluitend – wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen of wijzigingen in de prijzen van de benodigde materialen of grondstoffen), ontstaan na het sluiten van de overeenkomst, mag door DIB worden doorberekend aan Opdrachtgever als de nakoming van de overeenkomst ten tijde van de stijging nog niet is voltooid. Wanneer Opdrachtgever een Consument is, geldt dat Opdrachtgever bij een prijsverhoging door DIB bevoegd is de Overeenkomst te ontbinden indien de prijsverhoging geschiedt binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst.
7. DIB is gerechtigd de prijs in rekening te brengen die zij in vergelijkbare situaties ook in rekening brengt, tenzij partijen uitdrukkelijk een prijs overeenkomen. Opdrachtgever kan zich in het geval partijen niet uitdrukkelijk een prijs zijn overeengekomen, niet beroepen op eerder gedane aanbiedingen en offertes (al dan niet uitgevoerd) door DIB.
8. In geval van door Opdrachtgever gewenste toevoegingen of veranderingen in het overeengekomen werk is DIB gerechtigd een redelijke verhoging van de prijs te vorderen, waarbij DIB niet gebonden is aan eerder aangeboden en/of overeengekomen eenheidsprijzen.
9. Indien de werkzaamheden, om welke reden dan ook, tussentijds worden gestaakt en later opnieuw worden aangevangen, heeft DIB recht op vergoeding door Opdrachtgever van alle kosten die daaruit voortvloeien, zoals (maar niet uitsluitend) opslagkosten en vervoers- en transportkosten.
12. Betaling en opeisbaarheid
1. Tenzij anders is overeengekomen dient betaling zonder opschorting en/of verrekening binnen 14 dagen na factuurdatum per bank in euro’s te geschieden.
2. Wanneer betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn, is Opdrachtgever vanaf de datum van het verstrijken van de betalingstermijn rente aan DIB verschuldigd. De rente bedraagt 10% per jaar, maar is gelijk aan de wettelijke handelsrente (6:119a BW) als deze hoger is.
3. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle werkelijke door DIB gemaakte kosten die betrekking hebben op de incasso van haar vorderingen op Opdrachtgever, met een minimum van € 500,00 per factuur.
4. DIB heeft het recht tussentijds (in termijnen) te factureren.
5. Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is Opdrachtgever verplicht op verzoek van DIB een naar haar oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Als Opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn aan dit verzoek voldoet, raakt hij direct in verzuim. DIB heeft in dat geval het recht de Overeenkomst te ontbinden en haar schade op Opdrachtgever te verhalen.
6. Het recht van Opdrachtgever om zijn vorderingen op DIB te verrekenen met betalingsverplichtingen aan DIB uit welke hoofde dan ook is uitgesloten.
7. Opdrachtgever heeft in geen geval recht om enige verbintenis op te schorten.
13. Eigendomsvoorbehoud
1. De geleverde zaken blijven uitsluitend in eigendom van DIB, zolang Opdrachtgever niet heeft voldaan aan de vorderingen:
a. ter zake van door DIB aan Opdrachtgever krachtens deze of enige andere
(al dan niet toekomstige) Overeenkomst geleverde of nog te leveren zaken, en/of,
b. ter zake van krachtens de onder a genoemde Overeenkomsten ten behoeve van Opdrachtgever verrichte of nog te verrichten diensten, en/of,
c. voortvloeiende uit het tekortschieten in de nakoming van vorenbedoelde verbintenissen, zoals (maar niet uitsluitend) rente, buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten.
Het onderhavige eigendomsvoorbehoud gaat dus niet teniet indien er op enig moment geen enkele vordering van DIB onder eigendomsvoorbehoud op Opdrachtgever openstaat, maar ziet ook op toekomstige vorderingen.
2. Alle zaken die DIB aanwijst en waarvan DIB middels facturen of anderszins kan aantonen dat zij zaken van die soort heeft geleverd, worden tussen partijen (en eventueel de curator) behoudens tegenbewijs geacht van DIB afkomstig te zijn.
3. De waarde van de af te geven zaken wordt geacht maximaal 50% van de factuurwaarde van de desbetreffende zaken te bedragen, maar zal nooit de totale openstaande vorderingen overtreffen. De (buiten)gerechtelijke kosten en eventuele kosten voor het verkrijgen van afgifte worden geacht 25% van de factuurwaarde van de desbetreffende zaken te bedragen.
4. Wanneer aan Opdrachtgever surséance van betaling wordt verleend of indien hij in staat van faillissement wordt verklaard is hij vanaf dat moment niet bevoegd de zaken te gebruiken en/of te vervreemden.
14. Retentierecht
Wanneer DIB goederen van Opdrachtgever onder zich heeft, is DIB gerechtigd deze goederen onder zich te houden tot voldoening van alle vorderingen die DIB op dat moment op Opdrachtgever heeft, zoals (maar niet uitsluitend) vorderingen uit de onderhavige Overeenkomst, enige andere Overeenkomst en vorderingen op grond van de wet.
15. Overmacht
1. In geval van overmacht, zowel van blijvende als tijdelijke aard, is DIB naar eigen keuze gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden of haar verplichtingen uit de Overeenkomst tijdelijk op te schorten zonder dat Opdrachtgever aanspraak op nakoming, schadevergoeding en/of ontbinding kan doen gelden.
2. Onder overmacht wordt tussen partijen verstaan, naast hetgeen daarover in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop DIB geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor DIB niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Hieronder wordt onder meer verstaan (maar niet uitsluitend): werkstakingen van Derden waarvan DIB op enige wijze afhankelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst, oorlogsgevaar, oorlog, opstand, molest, boycot, ziekte-uitbraken (zoals, maar niet uitsluitend, epidemieën en pandemieën). storingen in het verkeer of transport, beperkende maatregelen van overheidswege, schaarste aan grondstoffen, ontijdige aflevering van grondstoffen of andere benodigde materialen of het uitblijven van aflevering, faillissement of surseance van betaling bij een of meerdere van haar toeleveranciers of ingeschakelde Derden, natuurrampen, weersomstandigheden waardoor de werkzaamheden niet adequaat kunnen worden uitgevoerd, elektriciteitsstoringen, storing van internet, computernetwerk- of telecommunicatiefaciliteiten en belemmerende gezondheidsklachten of overlijden van key personel (waaronder, maar niet uitsluitend, de eigenaar/(in)direct bestuurder(s)) van DIB.
3. DIB heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de Overeenkomst verhindert, intreedt nadat DIB zijn verbintenis had moeten nakomen.
16. Ontbinding en opschorting
1. DIB behoudt zich het recht voor om verplichtingen uit Overeenkomsten op te schorten indien Opdrachtgever niet al zijn verplichtingen voortvloeiende uit deze of enige andere Overeenkomst met DIB nakomt.
2. Naast de overige uit de wet en Overeenkomst voortvloeiende rechten tot ontbinding is DIB gerechtigd de Overeenkomst door een buitengerechtelijke verklaring te ontbinden indien zij vreest voor een verslechtering van de solvabiliteit van Opdrachtgever, Opdrachtgever in staat van faillissement (of een equivalent daarvan) is verklaard, Opdrachtgever surseance van betaling (of een equivalent daarvan) heeft aangevraagd of Opdrachtgever haar bedrijfsvoering staakt of voornemens is te staken.
3. Voor zover Opdrachtgever een ontbindingsrecht heeft is deze bij duurovereenkomsten beperkt tot ontbinding van de order of gedeelte daarvan waarin DIB toerekenbaar tekort is geschoten. Partijen hebben in dat geval een ongedaanmakingsverplichting van alle over en weer geleverde prestaties die betrekking hebben op de betreffende order of gedeelte daarvan. Het ontbindingsrecht geldt niet voor opvolgende orders en/of leveringen.
4. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden door DIB conform de vorige leden, dient Opdrachtgever het resterende deel van de hoofdsom te voldoen, onverminderd het recht van DIB aanvullende schadevergoeding te vorderen indien de werkelijke schade hoger is.
17. Schorsing, beëindiging van het werk in onvoltooide staat en opzegging
1. Opdrachtgever is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te schorsen. Voorzieningen die DIB ten gevolge van de schorsing moet treffen, en schade die DIB ten gevolge van de schorsing lijdt, worden door Opdrachtgever aan DIB volledig vergoed. Indien arbeidskrachten van DIB of andere door DIB ingeschakelde personen die voor of in opdracht van DIB werken, niet de gehele dag werkzaam kunnen zijn (de dag niet vol kunnen maken), is Opdrachtgever desondanks de prijs verschuldigd voor een gehele dag aan manuren (die extra in rekening kunnen worden gebracht).
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor de rekening en risico van DIB.
3. Indien Opdrachtgever gebruik maakt van zijn bevoegdheid om de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te schorsen, kan DIB bovendien vorderen, dat hem een betaling voor het uitgevoerde deel van het werk wordt gedaan. Daarbij dient Opdrachtgever aan DIB tevens een door DIB in redelijkheid te bepalen vergoeding te betalen met betrekking tot de op het werk aangevoerde, nog niet verwerkte bouwstoffen, materialen en andere zaken en alle voor DIB uit de schorsing voorvloeiende kosten en andere schade.
4. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt is DIB bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige (schade)vergoeding, nakoming en/of ongedaanmaking. In dat geval dient overeenkomstig het laatste lid van dit artikel te worden afgerekend.
5. Wordt de (verdere) uitvoering van het werk of de voltooiing daarvan onmogelijk gemaakt doordat de zaak waarop of waaraan het werk moet worden uitgevoerd, tenietgaat, verloren raakt of beschadigd raakt, zonder dat dit aan DIB kan worden toegerekend, dan is DIB gerechtigd het werk in onvoltooide staat te beëindigen, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige (schade)vergoeding, nakoming en/of ongedaanmaking. In dat geval dient overeenkomstig het laatste lid van dit artikel te worden afgerekend.
6. In geval Opdrachtgever de Overeenkomst geheel of deels opzegt (op de juiste wijze en daartoe gerechtigd zijnde), dient overeenkomstig het laatste lid van dit artikel te worden afgerekend.
7. Ingeval van beëindiging (deels of geheel) van het werk in onvoltooide staat heeft DIB recht op de aannemingssom, vermeerderd met de kosten die DIB als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de hem door de beëindiging bespaarde kosten. DIB is gerechtigd om in plaats van voorgaande afspraak 10% van de waarde van het niet uitgevoerde deel van het werk in rekening te brengen.
18. Herroepingsrecht
1. Dit artikel is slechts van toepassing indien Opdrachtgever een Consument is.
2. Aangezien DIB vrijwel alleen maatwerk levert, zal de Opdrachtgever niet snel gebruik kunnen maken van het Herroepingsrecht. In de wet (art. 6:230p BW) staan namelijk diverse uitzonderingen op het Herroepingsrecht, waaronder het geval van maatwerkproducten. De wet omschrijft dit als ‘de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn’. Het voorgaande betekent onder meer dat Opdrachtgever geen gebruik kan maken van het Herroepingsrecht in geval van op maat gemaakte kozijnen. Mocht de Opdrachtgever wel een Herroepingsrecht hebben, dan geldt het volgende in dit artikel.
3. Wanneer Opdrachtgever gebruik maakt van het Herroepingsrecht of om andere redenen producten retourneert (zonder daarmee een extra retourrecht in het leven te roepen), zijn de kosten voor het terugzenden van de te retourneren producten voor rekening van Opdrachtgever. Mocht Opdrachtgever het retour door DIB laten verzorgen (die dit mogelijk weer uitbesteed), dan komt dit ook voor rekening van Opdrachtgever. Mochten de kosten hiervoor hoger uitvallen dan was aangegeven, bijvoorbeeld doordat de producten anders worden verpakt dan ze zijn geleverd door DIB of dan is afgesproken, of om welke reden dan ook, dan worden deze extra kosten doorberekend aan Opdrachtgever.
4. Wanneer Opdrachtgever gebruik maakt van het Herroepingsrecht, is Opdrachtgever aansprakelijk voor waardevermindering van het product indien een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.
5. Reeds door Opdrachtgever (vooruit) betaalde bedragen zullen bij een terechte uitoefening van het Herroepingsrecht zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding van de Overeenkomst worden terugbetaald aan Opdrachtgever op dezelfde wijze als dat Opdrachtgever de bestelling heeft betaald. Als Opdrachtgever heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft DIB de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen. Tenzij DIB aanbiedt het product zelf af te halen, mag DIB wachten met terugbetalen tot DIB het product heeft ontvangen of tot Opdrachtgever aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
19. Intellectuele eigendomsrechten
1. Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, behoudt DIB de auteursrechten en alle overige rechten van intellectuele eigendom op de door haar geleverde zaken, de door haar gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, (proef)modellen, programmatuur enz.
2. Opdrachtgever garandeert dat hij, indien en voor zover door hem in het kader van de Overeenkomst aan DIB materialen en gegevens ter beschikking worden gesteld of geopenbaard, daartoe gerechtigd is en dat deze materialen en gegevens geen inbreuk maken op rechten van Derden.
3. Opdrachtgever garandeert dat alle in het kader van de Overeenkomst door Opdrachtgever (of derden namens Opdrachtgever) aan DIB verstrekte materialen of gegevens vrij zijn van intellectuele eigendomsrechten van Derden. Opdrachtgever vrijwaart DIB voor aanspraken van Derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt. Opdrachtgever is gehouden tot vergoeding van alle schade die DIB door aanspraken met betrekking tot door Derden beweerde rechten lijdt. Verder is Opdrachtgever gehouden in en buiten rechte alle bijstand te bieden aan DIB met betrekking tot dergelijke aanspraken.
20. Marketing
1. Het is DIB en de door haar ingeschakelde Derden toegestaan op het terrein, aan gebouwen of aan andere werken van Opdrachtgever demontabele reclame-uitingen aan te brengen voor ten minste de duur van de werkzaamheden (en eventuele tussenliggende perioden), zonder dat Opdrachtgever recht heeft op een (schade/kosten)vergoeding.
2. Het is DIB en de door haar ingeschakelde Derden toegestaan de handelsnamen, het logo en aanverwante uitingen van Opdrachtgever te publiceren op haar website(s) en in andere media voor commerciële doeleinden (onder meer om te tonen wie haar opdrachtgevers zijn).
21. Aansprakelijkheid en vrijwaring
1. Iedere aansprakelijkheid van DIB voor schade tegenover Opdrachtgever en derden is per gebeurtenis of serie van gebeurtenissen met een gemeenschappelijke oorzaak beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van DIB voor het geval in kwestie uitkeert. Deze aansprakelijkheidsbeperking geldt voor iedere vorm van aansprakelijkheid en onder meer (maar niet uitsluitend) voor schade, zowel bij Opdrachtgever als bij derden, als gevolg van gebreken in- of aan verkochte zaken, verleende diensten of verrichte werkzaamheden of als gevolg van het tekortschieten in de nakoming van enige verplichting onder de overeenkomst, als gevolg van het plegen van een onrechtmatige daad of als gevolg van fouten/tekortkomingen van personeel of door DIB in het kader van de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden.
2. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de hiervoor genoemde verzekering mocht plaatsvinden (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, omdat de schade niet onder de dekking valt of DIB voor de schade/betreffend risico geen verzekering heeft), dan is de aansprakelijk voor schade beperkt tot het factuurbedrag en in alle gevallen beperkt tot € 5.000.
3. Alle aansprakelijkheidsbeperkingen of –uitsluitingen in de overeenkomst en deze voorwaarden gelden niet in het geval de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van DIB of haar leidinggevende ondergeschikte(n).
4. Opdrachtgever zal DIB vrijwaren voor (eventuele) aanspraken van derden die verband houden met de uitvoering van de overeenkomst. Alle kosten en schade aan de zijde van DIB daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening van de Opdrachtgever (inclusief de integrale kosten van rechtsbijstand).
5. De aansprakelijkheidsbeperking uit dit artikel is ook van toepassing in geval van garantie.
6. Indien Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de nakoming van de Overeenkomst, dan is Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van DIB daardoor direct of indirect ontstaan, zoals (maar niet uitsluitend) gederfde winst, gemiste besparingen en andere bedrijfsschade.
7. Indien DIB zaken op of in de nabijheid van het terrein of in het gebouw waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, plaatst, is Opdrachtgever verantwoordelijk voor adequate beveiliging daarvan. In het geval er schade optreedt aan deze zaken, is Opdrachtgever altijd aansprakelijk voor deze schade.
8. Opdrachtgever is verplicht om voor zijn eigen rekening en risico het werk, waaronder begrepen (maar niet uitsluitend) het gebouwde of te bouwen object waaraan of –op het werk wordt uitgevoerd, te verzekeren en verzekerd te houden bij een in Nederland gevestigde verzekeraar van goede naam en faam tegen alle redelijkerwijs mogelijke schadeoorzaken. Opdrachtgever zorgt ervoor dat DIB meeverzekerd is onder de CAR-verzekering van Opdrachtgever.
9. In geval van aanneming van werk gelden de aansprakelijkheidsbeperkingen of -uitsluitingen niet in het geval artikel 7:762 van het Burgerlijk Wetboek daaraan in de weg staat.
22. Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij DIB partij is, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag (CISG) is niet van toepassing.
2. Tenzij dwingendrechtelijk anders bepaald is de Nederlandse rechter exclusief bevoegd om te oordelen over geschillen voortvloeiende uit Overeenkomsten tussen DIB en Opdrachtgever. Het staat echter DIB vrij een geschil voortvloeiende uit Overeenkomsten tussen DIB en Opdrachtgever ter beoordeling voor te leggen aan elke rechter, die bij afwezigheid van een forumkeuze bevoegd zou zijn om over het geschil te oordelen.
3. Indien enig artikel of onderdeel van een bepaald artikel in de Overeenkomst en de onderhavige voorwaarden nietig c.q. vernietigbaar mocht blijken, blijven de overige voorwaarden in stand en wordt het nietige artikel of onderdeel daarvan geacht te zijn geconverteerd zodanig dat het in overeenstemming met de kennelijke bedoelingen van partijen wordt gebracht, op een wijze dat het artikel niet meer nietig of vernietigbaar is.